Kontorslandskap ger mest stress

Det finns många jobb som är stressiga, men vilken arbetsplats är egentligen den mest stressiga arbetsmiljön? Enligt en ny undersökning är det faktiskt i de öppna kontorslandskapen som vi är som mest stressade – och inte i budbilen eller på lagergolvet som man kanske skulle kunna tro.

Arbetslivet idag är väldigt annorlunda mot vad det var förr, och något som är extra påtagligt är den ökade stressen hos anställda på olika företag. För även om det finns en rad olika möjligheter idag som gör att det bara blir enklare och enklare att både starta och driva företag, för det var något man inte bara gjorde som helst förr. Till exempel var man ofta tvungen att själv lägga ut dyra pengar på att köpa in sig i lokaler och sedan även fylla dessa med all logistik som behövdes, och sådant det var det bara förmögna män som kunde och hade råd med. Idag är det skillnad, idag går det mesta att hyra. Både när det kommer till hyreslokaler och till att hyra logistik i stället för att köpa. Och vilka var det förr som var stressade? Jo, alla de arbetare på fabriksgolven eller de budkillar som sprang mellan fabriker och företag – detta har skiftat idag. Numera är det vi i glassiga hyrda kontorslandskap med öppna planlösningar som är mest stressade.

”På Stockholmskontoren saknas det ofta samtalsrum och tysta arbetszoner, enligt undersökningen. Många söker sig till mötesrummen för att få arbeta ifred, och det händer till och med att anställda gömmer sig på toaletten för att få lugn och ro.” läs mer här.

Toaletten är en plats för lugn och ro

I en undersökning som tidningen Mitti skriver om så har det visat sig att det inte längre är budkillar och sjuksköterskor som är mest stressade på jobbet – det är i stället alla dem som arbetar i öppna kontorslandskap. Avsaknaden av mötesrum och samtalsrum gör att möten och telefonsamtal genomför i de allmänna utrymmena och detta har fört med sig att anställda gömmer sig på toaletterna bara för att få lugn och ro en stund. Så oavsett hur bra det än är med möjligheterna till att hyra det mesta så är det en sak som inte ska glömmas och det är arbetsmiljön.